Hetast just nu!

15 december, 2009

Swedbank Arena - Solna


Nu kör vi igång och bygger en jättearena, och sätter vår vackra huvudstad på kartan ännu en gång. äntligen Sverige! Tog bara 20 år efter Globen. Förlåt, Ericsson Globe Arena...

2012 ska Skandinaviens största, och en av Europas mest moderna multifunktionella arena vara invigd. Placeringen är Solna , Stockholm. Publikkapacitet kommer vara 50.000 åskådare vid fotboll, och vid andra föreställningar som konserter kommer arenan kunna ta emot upp till 65.000 åskådare.

Arenan får öppningsbart tak, så den kommer kunna användas året runt, oavsett väder. Så Sveriges landslag behöver inte spela fotboll i regnet längre. De kommer bli bortskämda, så pass att de kommer träningsvägra på Ullevi om det duggar. -Men hallå, vet du vem jag är? Jag är Zlatan, jag tränar inte när det regnar. I Barcelona har vi alltid sol, och i Stockholm har vi tak. Det här Ullevi, vad är det för skit? Då kan jag lika gärna träna hemma i Rosengård, jag har ju ändå betalt för belysningen där.

Intill arenan kommer Stockholms högsta hotell att byggas, med en skybar 90 meter upp, där utsikten är hela Stockholm. Även Scandinaviens största galleria kommer att byggas med anslutning till arenan. Mall Of Scandinavia kommer rymma 230 butiker fördelat på 120.000 kvm. Öppning 2013

10.000 kontorsplatser och 2000 bostäder kommer även uppföras.

Läs mer om hela bygget, titta på bilder, och följ även bygget via live webbkamera:

Inga kommentarer: