Hetast just nu!

27 januari, 2010

iPad

Nu är den här, iPaden.

Jag har aldrig ägt varken iPod, iMac, iBook eller iPhone. Det är inte så att jag tycker det är dåliga produkter. Jag har bara vant mig vid Windows och SonyEricsson. Med visst är iProdukter (Apple) designmessigt snygga, och säkert väldigt användarvänliga då så många männiksor älskar produkterna. Men jag kan tycka prislappen är aningen i överkant. En iPhone kostar t.ex. över 7000kr. Whats with that? En liten telefon bara, den är ju inte beklädd med diamanter direkt. Men det funkar ju, när kundern inte ser priset när det döljer sig i ett abonnemang över 24 månader. Och som i slutändan gör att man betalat runt 12.000kr för telefonen under 24 månader. Då har man dock kunnat ringa för 500kr varje månad.
Men nu var det ju iPad vi skulle prata om. Den kommer att kosta från 499$. Det måste jag säga känns ganska okej i pris. Ungefär 3500 svenska kronor. Men det är ju den blilligaste allternativet av iPad, så vi får se sanningen när den väl kommer ut på marknade i Sverige, som kan bli till sommaren tidigast.

iPad väger 680 gram (730 gram för 3G-versionen) och skärmen är 9.7 tum stor. 12,7 mm tunn, Upplösningen är 1024x768 pixlar. 4:3 format. upp till 10h batteritid, 1 månad i standby.

Processorn på 1 GHz. WiFi, Bluetooth, högtalare, mikrofon och iPod-kontakt. GPS finns, men bara i 3G-modellen. Mellan 16 och 64 GB minne.

Den kommer även att vara dockningsbar med ett tangentbord, för att lättare skriva. Annars finns det självklart ett tangentbord i touchvariant att få upp på skärmen.

Inga kommentarer: