Hetast just nu!

14 september, 2010

Globen SkyView



Jag var och testade på SkyView i sommar. Det är två glasgondoler som går på ett räls på utsidan av globens vägg och upp på dess tak. En häftig upplevelse där man ser hela Stockholm från ovan, 130 meter över havet, eller 85 meter över marken som jag skulle säga, då globen är 85 meter hög och inget annat. Kul att se hur Globen såg ut på taket och få en nära titt, samtidigt roligt se Stockolm. Däremot kan jag ju säga direkt att det kanske inte är så mycke att se där uppe, om man tänk sig att titta på vackra byggnader i Stockholm då dessa bara blir pyttesmå byggnader långt långt bort. Ja då tänker jag på stadshuset, kungliga slottet och allt inne i stan, som är en bit bort då Globen ligger i utkanten av Stockholm.

Det är ändå något jag rekomenderar att prova på om ni är i Stockholm, för det är ju ändå något helt unikt. 130 kronor kostar en vuxenbiljett, och 100 pix för kidsen.


Tidigare inlägg 2010-02-02 kl 00:00
SkyView är attraktionen som tar dig upp längst utsidan av Ericsson Globe. Från toppen, 130 meter över havet, har du fantastisk utsikt över hela Stockholm. Attraktionen består av två specialdesignade glasgondoler som har plats för 16 personer vardera.

■Ericsson Globe har förstärkts med 42 ton millimeteranpassat stål som monterats av bergsbestigare
■Rälsen som gondolerna går på väger 70 ton
■Glasgondolerna är byggda av skidlifttillverkare i Östersund
■En tur tar ca 20 minuter
■Gondolerna avgår 6 gånger i timmen

SkyView

Inga kommentarer: