Hetast just nu!

03 maj, 2010

UNICEF - Kämpa för varenda unge


Unicef-galan (humorgalan) från Berns sallong i Stockholm sändes igår kväll på tv4, hoppas ni inte missade det. (Jag missade dock att annonsera ut det här på bloggen, dåligt.)


Rekord &%
Det slogs rekord i nya världsföräldrar igår, jämfört med tidigare 7 galor som passerat. 30 600 nya världsföräldrar. Att vara världsförälder kostar bara 100kr i månaden, eller 200kr, 300kr om man vill ge mer. Jag är själv världsförälder sen något år tillbaka, tack vara att en person som står mig väldigt nära i hjärtat, vi kan kalla denne för "S". S har blivit en förebild för mig, och är själv väldigt engagerad i ämnet. Så jag tänkte att varför kan inte också jag göra någonting. För antingen gör man något, eller så gör man ingenting alls, och jag valde att göra någonting som samtidigt bara känns som en god gärning och ingenting annat. Att se barn som lever så som de gör i fattiga länder, ingen sjukvård, inget vatten, inget riktigt hem. Då kan jag leva med en pizza mindre eller en drink mindre i baren varje månad, och ge de pengarna till att ett barn i ett fattigt land istället som får livsavgörande nödvändigheter för en hel månad!


Från hjärtat Y
För att sen återkomma lite till galan, det som är lite missvisande. Alla 30 600 personer som ringde in och anmälde sig till att bli världsförälder kommer att få hem ett brev med posten som måste fyllas i och skickas in för att man ska bli världsförälder på riktigt. Tråkigt nog så kommer ju inte alla att göra det, de som blev berörda av galan just för stunden hinner efter några dagar ändra sig när brevet väl kommer hem i brevlådan. Då kommer vissa börja prioritera 100kr plötsligt, och räkna att det blir 1200 kr på ett år. Men då har man missat hela poängen, man ska göra det av hjärtat inte av hjärnan om man får säga det så. För hjärnan vill gärna börja räkna på allting, medans hjärtat gör det som känns bäst! Har man ett jobb, då tycker inte jag det finns någon anledning till att inte bli världsförälder, för det har man råd med. Och är man två i ett hushåll med två jobb så finns det inget som inte säger båda kan bli världsföräldrar. Däremot om man kanske redan är fadder eller skänker pengar till andra välgörande ändamål, så är det förståligt om man känner att man redan gör så mycket, och man faktiskt inte kan eller har råd att ge gåvor till allt som har med välgörenhet att göra.


Efterlysning U
Om jag ska säga något som var dålig med humorgalan så får det bli att alla med skyddat nummer som ringt in kommer inte få hem något brev, då de ansvariga inte vet vem det är som ringt. Så dessa personer efterlyses nu på UNICEF's hemsida om att anmäla sig där igen. Konstig nog så uppmärksammande inte jag någon gång i programmet att så var fallet. Sen förstår jag inte varför de inte hänvisats till hemsidan någon gång, att folk kunde gå in där och anmäla sig direkt under programmet. Många har ju numera en dator nära till hands vid tv:n, så jag tror det hade varit smidigt för många. Samtidigt som en del personer gärna vill läsa igenom lite vad det är de anmäler sig till och hur det går till. Samtidigt som vissa säkert vill ha svar på vad som händer om man tex blir arbetslös eller att ekonomin ändras på andra sätt och man känner att man inte har råd skänka pengar mer, och då vill veta om det går att avsluta det direkt, eller om man är tvungen betala året ut. Det är inte självklart för alla hur sånt fungerar.


Stanna hemma x
Slutliggen vill jag bara dissa gästerna som var på faddergalan, i alla fall en av dem (men jag gissar det är många fler). David Hellenius som var en av programledarna gick ut till några personer i publiken under sändning efter en reklampaus, stannade vid en tjej som stod med en drink och hängde vid ett bord och var fint uppklädd. Personer som hon borde skämmas att visa sig där!

Orsaken är:
"David -Är du världsförälder?
Hon -Ehhh neeej
David -Varför inte det?
Hon -Jag ska bli det i reklamen... (det var precis reklam innan)
David -Vad bra, då kikar vi till dig lite senare!"

Sen går David vidare därifrån och säger samtidigt i sändning med glimten i ögat:
"-Vad alla blivit ärliga, jag skulle sagt ja"






Bli världsförälder nu!
Eller köp nålen för varenda unge. kostar 20kr

2 kommentarer:

Johanna på UNICEF sa...

Tack för en lång och underbar post och tack för ditt engagemang. Bra suynpunkt om att vi skulle informerat de med skyddat nummer om att man kunde anmäla sig på hemsidan istället! Det tar vi med oss :-)

Tack än en gång för ditt engagemang - det gör skillnad!

Afrobladet sa...

Glädjande att höra! :)

Ni gör ett fantastiskt jobb, även om jag personligen ännu inte tagit del av det på plats och sett det.