Hetast just nu!

11 september, 2010

iPhone 4 is coming to town!

Jag vet det är många som vill ha en iPhone 4, men den går inte få tag i då lagret sålde slut direkt på realsesdagen den 30:e juli. Det pratar om 4-6 veckor leveranstid för nästa leverans fortfarande än idag. Däremot fick jag en i den första leveransen, då jag beställde en under de första timmarna. Fick hem den direkt efter helgen, så har hunnit pilla en hel del på den.

Kan säga att jag inte har ångrat mig en sekund (förutom allt strul med uppsägning av det gamla abonnemang, överflytt av telefonnummer, och krångel hit och dit, telefonköer på 50 min varje gång.) Är ni som jag, trött på dessa människor som skickar sms om att "här är mitt nya nummer" 2 ggr per år. För att de köpt nya telefon, bytt abonnemang, eller fått sin telefon stulen. Är dessa personer bara för snåla för att byta över sitt gamla nummer för typ 200kr, och istället väljer att skicka sms till hela telefonboken om att man har ett nytt nummer (IGEN) eller är det bara okunskap om att det är möjligt som gör det, eller kan det vara lathet? Jag har själv haft samma mobilnummer i säkerligen 10 år, och varför ska jag byta för jag tecknat nytt abonnemang. Nä då ringer man och ber om en nummerflytt istället, så slipper man personligen också lära sig nya nummer hela tiden. För hur många svarar inte när man ber om deras nummer "måste kolla vad jag har för nummer" eftersom det byter nummer med jämna mellanrum och aldrig hinner lära sig sitt egna nummer.

Back to the iPhone 4. Som sagt, inte någon jättefan av Apple produkter. Och även om jag tycker nya telefonen är sjukt bra så finns den saker jag inte gillar. Nummer 1 är såklart Apple´s hela affärsidé om ett låst system. Allting ska gå via deras iTune program, som förövrigt för mig som är rätt tekniskt lagt till ny teknik o program hade svårt förstå mig på hur man ens skulle få över en mp3 fil till telefonen. Men efter några dagar veckor så fick jag ordning på saker och ting. Men de gör det inte lätt för en, för att ens kunna ha en favoritlåt som ringsignal måste du köpa den på iTunes för ca 15kr, OM du inte lägger ner tid på att lära dig hur man gör en ringsignal själv, på ett inte allt för enkelt sätt, så kan du göra dina egna ringsignaler av mp3 låtar du har. Att ha ett enkelt system som att bara dra och släppa filer från en mapp på datorn till iPhone kan du bara fetglömma, nä allt ska göras vi iTunes som sagt. Allt för att du ska vara bunden till Apple, och de ska godkänna allt du gör.

Nummer 2 på besvikelser är kameran. Inget fel på kameran i allmänt, som även numera har en helt ok led blixt och HD inspelning v id filmning. Det som är skit är att du har ingen möjlighet ställa in upplösning själv, utan den tar foton på MAX varje gång, och det vore inget fel i det om de inte bara tog onödigt mycket plats i minnet. Samma när du filmar, här kör telefonen på MAX i HD, så 1 minut film hamnar på ungefär 100mb om jag minns rätt. Och hur kul är det att lägga över 10 futtiga minuter filmande på sin datorn sen och det tar upp 1gb hårddiskutrymme.

Finns annat som stör mig också. Men bortsätt från det går det inte att säga det är en dålig telefon. Skärmen är grymt detaljrik som den borde vara då det är den bästa på markanden i en telefon, och touchskärmen fungerar helt underbart bra. telefonen svarar riktigt snabbt och laddar program (appar) snabbt! Fungerar helt utmärkt att surfa och chatta med på tex msn och facebook. Det är den bästa telefonen jag haft, det vill säga om man bortser ifrån det störande momentet med Appels låsta system.


tidigare inlägg: 2010-07-30 kl 02:47
NU ÄR DEN HÄR I SVERIGE!

Sedan kl 00:01 har det gått att beställa iPhone 4 på internet, och köpa den i extra nattöppna butiker i storstäderna. I Stockholm har både Telia, Telenor, Tre, Tele2 och The Phone House haft nattöppet minst en timme så att köande människor i regnet fått chans att köpa ett exemplar av den första leveransen iPhone 4 till Sverige. Även på internet går det bra att beställa från hemsidorna, med undantaget att det är väldigt svårt att överhuvudtaget göra ett köp på grund av överbelastningen. Har själv försökt men gett upp, och troligtvis är alla exemplar redan slutsålda. Bara vänta på nästa leverans?

Hos tele2 står det såhär "Just nu är webbutiken överbelastad, vi jobbar på detta." Ungefär som att det inte hade en aning om att detta skull hända. Jodå, det kan jag lova de redan visste, och därför är det begränsat till bara just sidan där man gör beställningen av telefonen, istället för att hela tele2´s hemsida skulle ligga nere. SMART TELE2! ;)


By the way om ni undrar vad en iPhone 4 kostar så ligger priset utan abonnemang på:

iPhone 4 16GB - 5899kr
iPhone 4 32GB - 6899kr
Källa: comviq.se

Inga kommentarer: