Hetast just nu!

26 september, 2010

Jättesmaragden


För 9 år sedan hittades en jättesmaragd, och nu ska striden om den rättsmätige ägaren avgöras i domstol.

En nioårig kamp om en av världens största och dyraste ädelstenar ska avgöras i domstol. Jättesmaragden väger lika mycket som en ponny och är värd uppåt 2,8 miljarder kronor. Juvelen består av stora gröna smaragdstycken inbäddade i en bit klippa och grävdes upp i Brasilien 2001. Sedan dess har en bitter strid rasat om vem som egentligen äger den 380 kilo tunga dyrgripen.


Minst sex personer gör anspråk på ”The Bahia Emerald” och en mindre armé av advokater har samlats i Los Angeles för ett juridiskt krig, rapporterar Daily Telegraph. En som påstår att han är rättmätig ägare till stenen är Anthony Thomas, byggchef från Kalifornien. Han säger att han köpte stenen för vrakpriset 411 000 kronor strax efter att den grävdes upp. Thomas säger dock att han aldrig fick stenen hemfraktad utan att den stals och såldes vidare till någon annan. Han kommer dock att få vissa problem att bevisa sin version i domstolen eftersom han råkade ut för en eldsvåda hemma och kvittot brann upp, enligt BBC.


Jättesmaragden kom till slut till USA men hade en märklig resa. Den låg till exempel inlåst i ett bankvalv i New Orleans när orkanen Katrina drog in. Så under flera månader låg den begravd under vatten.
En annan pretendent säger att han ska ha smaragden eftersom han fått den som säkerhet av en juvelhandlare för en sändning diamanter, enligt Daily Telegraph. Domstolsprocessen ser ut att bli en långdragen historia. Tills vidare ligger stenen hårt bevakad i Los Angeles.


Stenen tillhör ju mig
Saken är den att stenen är min som jag hittade år 2000. Jag skulle gå iväg och göra något, och sen när jag kom tillbaka så glömde jag bort vart jag hade lagt den. Tittade typ i varenda låda och i alla byxfickor, men kunde inte hitta den. Så jag är jättetacksam att någon nu har hittat på den, så jag kan sluta leta. Tänkte åka och hämta den nu i veckan.

Inga kommentarer: