Hetast just nu!

05 mars, 2012

Zipel - Samsungs smarta ugn

En wifi-ugn

Zipel heter Samsungs nya ugn som styrs med en smartphone-app. Med appen kan du ställa in värmen och även programmera ugnen för 160 olika maträtter. 

Bekvämligt eller bara onödig, välj själv. Min första tanka är att man måste ändå stoppa in och ta ut maten ur ugnen, så man ska ju inte tro det bara är välja en maträtt i appen och att den sen trollas dit och tillagas. Min andra tanke var att det kan ju förstås vara smidigt att ställa in något i förväg, för att sen åka iväg en sväng till en vän eller släkting. Och sedan när man börjar på att ta sig hemåt så kan man starta igång ugnen lagom så att maten är klar när man kommer hem. Men jag vet inte, hur känns det att ha ugnen igång när man inte är hemma? Det är lite som att glömma en spisplatta på, inte så bra. Jag skulle nog bli lite nojig, vara orolig att sätta på ugnen av misstag när jag inte är hemma. Och även om det antagligen finns information i appen om ugnen är igång eller ej, skulle man lita 100% på det? Finns säkert massa säkerhetstänk och automatisk avstängning vid fel, brand eller om ugnen känner av inget finns där. Men ändå, lite scary är det nog till en början, även om det säkert är såhär alla ugnar kommer fungera om några år.


Hur som helst behöver vi svenskar inte oroa oss för det ännu, om du inte väljer att importera en ugn från Sydkorea, då det endast kommer att säljas där.

Inga kommentarer: