Hetast just nu!

18 april, 2012

Tv-licensavgiften bör tas bort

Enligt ett förslag diskuterar man nu att avskaffa tv-licensavgiften

Ett av skälen till att införa en ny finansieringsmodell är att många i dag tar del av tv och radio via datorn eller mobiltelefonen. Därmed anses dagens licensavgift, kopplad till tv- eller radioapparater, vara i behov av förändring. Den 1 september ska utredningen lämna sitt betänkande och en ny finansieringsmodell skulle i så fall kunna införas 1 januari 2014.

Äntligen säger jag! Att det ska vara så svårt, jag förstår inte. Typ 99% av Sveriges befolkning har en tv eller radiomottagare, men bara ungefär 80% (mina helt egna påhittade siffror) erkänner att dom har en, och 19% ljuger eller döljer att det egentligen borde betala avgiften. Tv-licensen går idag på i runda slängar 2000kr om året per bostad. Är man sambos betalat man alltså typ 1000kr /per person, och bor man ensam betalar man hela beloppet på 2000kr själv.

Jag tror lätt att om man gör om licensavgiften till en del av skatten så skulle vi kommer undan med under 500kr /per person. För det första skulle ALLA betala, även dom som idag har tv med ändå inte batalar. Så där kommer det redan in en stor slant extra. Det andra man spar in på är att man inte behöver spela in "reklamfilmer" för att berätta om sig själv och säga till oss att vi inte vill ha en snigel på ögat. Även om reklamplatsen på kanalen blir gratis så kostar ändå inspelningen av informationsfilmerna onödiga pengar. Och sen det tredje som man spar in på är Radiotjänsten i Kiruna. De skulle inte längre behövas och man kan skära ner på lokalhyror och anställda som sitter där, och alla deras tv-pejlare runt om i landet behövs heller inte. Nu vet jag att det bara är ett visst antal som har en fast lön, medans resterande grundar sin lön endast på provision. Men det är som sagt mycket pengar som går bort bara för att jaga dem som inte betalar.

Bara så sent som igår snokade en äcklig tv-pejlare runt i min trappuppgång. Och gick nit på de flesta han ringde på hos kunde jag nyfiket konstatera.


Mina 2 frågor till er läsare är:

  1. Känner ni någon person som varken har en tv eller radiomottagare?
  2. Skulle ni tycka det var ok att betala 500kr /per år per person i avgift för licensen om det drogs på skatten? Och självklart lär man inte behöva betala försen man kanske fyllt 18-20 år, vilket vore mest rimligt enligt mig.

Inga kommentarer: