Hetast just nu!

05 april, 2014

Central Park

En park i centrala New York

Alla har nog hört talats om Central Park, men det är nog färre som har koll på hur stor parken är. Men just stor är inte vad den är, jag skulle nog använda ordet gigantisk! 


Med tanke på att parken ligger i Centrala New York, mitt på Manhattan så är det ganska otroligt att man lyckats ha en så stor park mitt i en strorstad. Jag kan inte säga säkert, men jag tror att Central Park är unik i sitt slag på den biten.  

Parken är en 3,4 km² stor och rektangulär. Det var 1853 som man bestämde att ett område mellan 59:e och 109:e gatan skulle bli park. Det dröjde sedan flera decennier innan den blivit en oas omringad av bebyggelse.

Idag finns det flera aktiviter att aktivera sig med i parken, bland annat Boathouse Cafe, cykling, bergsklättring, skridskor under vintern på två isrinkar -Wollman Rink och Lasker Rink. Lasker Rink är sommartid en pool. Häst och vagn, fågelskådning, rodd och kajak. Båtar hyrs ut per timme vid Loeb Boathouse, där det också finns en restaurant med utsikt över sjön. Det finns 21 lekparker i Central park, varav den största är Heckscher Playground. Carousel, Central Park Carousel, Swedish Cottage Marionette Theatre, Central Park Zoo, teater.


wikipedia.org

Inga kommentarer: