Hetast just nu!

29 november, 2014

Framtidens hissar

Maglev kan bli det nya

Sedan hissen uppfanns 1854 (160 år sedan) har ingen drastisk förändring skett av den, förutom 2003 då debbelhissar för första gången togs i bruk. Men fortfarande har inget revolutionerade skett, först nu kanske.

Hisstillverkaren ThyssenKrupp presenterar ett framttidskoncept för hissar som skulle göra att dessa inte bara skulle kunna förflytta sig vertikalt, utan även horisontellt. Man kallar systemet för "Multi" och består av vajerlösa hissar som förflyttas med hjälp av magnetism. Det är samma teknik som de moderna Maglev-tågen använder sig av idag.

Hela iden bygger på att man i så fall ska bygga ett omslutet system, inte bara ett hisschakt genom byggnaden som idag, utan hissarna ska gå genom två, där ena schacket är för att åka upp, och det andra för att åka ner. Lite som ett parisehjul kan man säga, med massa "vagnar" som roterar. Enligt ThyssenKrupp ska man inte behöva vänta längre än 15-30 sekunder på en ny hiss i ett 300+ meter hus där dessa hissar är tänkta att användas, och hastigheten på hissarna ska vara fem meter i sekunden. I slutet på 2016 är det tänkt att finnas en färdig prototyp.

Min tanke är dock hur detta ska fungera smidigt i praktiken i denna hastighet, för som jag förstår det kan hissarna inte göra "omkörningar". Så måste bli väldigt mycket stanna och vänta på hissen ovanför eller under som ska släppa av eller släppa in folk. Har lite svårt att se hur det smidigt ska kunna rulla på utan stopp för dessa hissar där inga människor ska på eller av. Men det går väl antagligen ändå fortare än med en traditionell hiss får jag gissa.


Bild: ThyssenKrupp

22 november, 2014

Norra länken Stockholm

Öppnas för trafik 30 november 2014

Jag har alltid fascinerats av tunnlar, och kan inte bli annat än glad över detta nya bygget av Norra länken i Stockholm som ska avlasta trafiken på vägnätet ovan jord. Tunneln sträcker sig mellan Norrtull, Frescati och Värtan (i Värtahamnen lägger te.x. Silja Line till sina fartyg).

I projektet har man lagt ner 50 miljoner kronor på att utsmycka den med konst, ljus och färg, vilket gett ett fantastiskt trevligt resultat. Varje avfart/sektion av tunneln kommer att ha ett eget tema:



  • Ängen av Ann-Margret Fyregård: fjärilar som virvlar i luften associerar till Carl Michael Bellmans ”Fjäril´n vingad syns på Haga” med en luta intill. Materialen är betong och rostfritt stål.

  • Vassen av Pål Svensson: mellan körbanorna står hundratals vasstrån i plexiglas som gungar när tunga fordon kör förbi. Taket är belyst i grön färg.

  • Vatten av Per-Göran Hillinge och Pål Svensson: mellan körbanorna finns en storbildskärm visande vattenmotiv. Taket är belyst i blå färg.

  • Skogen av Pål Svensson: mellan körnanorna återfinns en stor ek i cortenstål som framträder som en siluett. Bakgrunden och taket är belyst i höstlig gyllenbrun kulör.

  • Vinter av Pål Svensson och Per-Göran Hillinge: En stor snöboll mellan körbanorna symboliserar vintern. Snöbollens yta är täckt av riktig rimfrost som alstras av ett frysaggregat. Taket är mörkt och täcks av glittrande ljuspunkter som för tanken till snöflingor.

  • Öppna landskap av Ernst Billgren: en mörk tunnel ” förvandlas till ett av människan orört skymningslandskap där bilarnas lyktor ersätter solens och månens sken”. Billgrens egen tolkning: Med hjälp av speglingar har jag sökt lösa upp tunnelns slutna rum och släppa in det svenska landskapet där det har stängts ute.


  • Dessa landskap ska göra resan trevligare i tunneln, viket annars brukar kunna bli rätt grått och trist med tråkig belysning i taket. Dessutom ska det underlätta för bilisterna att känner igen sig, och det blir lättare vet vart man ska svänga av och vart i tunneln man befinner sig.

    Tunneln är också utrustad med sprinklersystem, även nödutgångar var 75:e meter som leder till den intilliggande tunnel, vars trafik går åt motsatt håll. Tunneln blev klar ett år i förtid, och blev dessutom två miljarder kronor billigare än beräknat. 10,7 miljarder kronor kommer bygget att ha kostat när det satts i bruk. Men en viktig del av länken är ännu inte färdig, för först i mars nästa år öppnar södergående tunnlarna mot Essingeleden, och slutligen i april 2016 öppnar tunnlarna norrut från Hagastaden.

    Idag lördag den 22 november anordnades ett tunnellopp på 10 kilometer genom tunneln för intresserad löpare, ett het unikt lopp som troligtvis aldrig kommer genomföras igen då trafiken sätter igång den 30 november.


    Bild: Hagastaden.se